در روايتي از امام صادق عليه السلام پيرامون زيارت اهل قبور آمده که چون در بين قبرها هستي يازده مرتبه سوره «قل هو الله» را قرا ئت کن وثوابش رابه روح آنان هديه نما,زيرا کسي که اين عمل را به جاي آورد خداوند به عدد همه مردگان ثواب وپاداش به او عنايت فرمايد.
روايات ديگرى نيز در آنجا نقل شده كه مىتوانيد مطالعه كنيد، بنابراين يقين كنيد كه آنچه براى اموات خودتان هديه مىكنيد در صورتى كه اخلاص داشته باشيد به آنها مىرسد و ثوابش در نامه عمل خودتان هم ضبط مىشود.
خواندن سوره حمد (فاتحه الكتاب) و خواندن 7 مرتبه «انا انزلناه في ليله القدر» بر طبق گفته روايات، آثار مطلوب و مفيدي در حال اموات و گشايش در حال آنها دارد. به طور كلي خواندن قرآن كريم براي اموات و به نيت آنها و هر كار خيرى كه انجام دهيد و ثوابش را به روح ميت هديه بكنيد، براى او مفيد است؛ چه ذكر و قرآن و نماز مستحبى و طلب مغفرت باشد، و چه صدقه.
كسي كه براي ميت عملى را انجام مىدهد، گرچه در نيت بايد قصد نيابت نمايد، ولى قسمت عمده ثواب آن طبق روايات ـ در نامه عمل او نيز نوشته مىشود. البته باعث برىءالذمه شدن ميّت نيز شده و او از عذاب و گرفتارى نجات پيدا مىكند.
مرحوم حاج شيخ عباس قمى در مفاتيحالجنان، ص 317 حديث صحيحى را از امام صادق(ع) نقل فرموده كه در ضمن آن حديث اين طور آمده «ميت شاد و مسرور مىشود و گشايش پيدا مىكند به دعا و استغفارى كه براى او مىكنند چنانچه زنده شاد مىشود به هديه كه براى او مىبرند و فرمود كه ثواب نماز، روزه، حج، صدقه و ساير اعمال خير و دعا در قبر ميت بر او وارد مىشود و ثواب آن براى مرده و كسى كه آنها را انجام داده نوشته مىشود».
به طور خلاصه لطف و رحمت الهي در مورد اموات فراوان و بي شمار است و امور فراواني موجب تخفيف عذاب آنها و يا آمرزش آنها مي گردد؛ البته بهترين هديه براي اموات قضاي حقوق واجبي است كه بر عهده آنها باقي مانده است مثل نماز و روزه و حج واجبي كه از ميت فوت شده و يا بدهكاري هاي او مثل بدهي خمس و زكات و بدهي به مردم و حقوقي كه از مردم بر ذمه دارد، اداي اين حقوق واجب در حال ميت بسيار مفيد و مؤثر است و او را از عذاب و ناراحتي رها مي كند.
نکته:در روايات چيزى در مورد سنگ زدن به سنگ قبر ميت پيدا نكرديم. آنچه كه در روايات به آن اشاره شده است دست گذاشتن روى قبر ، (بحارالانوار، ج 102، ص 295، زيارة المؤمنين و آدابها - مفاتيحالجنان، زيارت قبور مومنين، ص 939) و يا ريختن آب روى قبر مادامى كه رطوبت آن در خاك باقى است عذاب از صاحب قبر برداشته مىشود ، (شيخ صدوق، عللالشرايع، ج 1، قم، مكتبةالداورى، 1385ه، ص 307).
منبع:پسمان دانشجویی